Byłoby ale ...
Wszyskie parametry na które sie powołujesz nie zmieniaja sie liniowo w przypadku LED-ów ( jak wiekszści półprzewodników)
Ponadto wyjaśnijmy sobie cos :
Dioda 1W wcale nie musi być jedno watową w sensie mocy maksymalnej .
W katalogach i tzw binach Power Led podzielone są na 0,5; 1; 3; 5W itd
czasami zdarza sie że dioda z grupy 1W faktycznie ma moc max. 1W ale w większośći przypadków tak nie jest .
Dla przykładu konkretny typ diody :
270mA - 3,18V - 0,86W
300mA - 3,21V - 0,96W
330mA - 3,24V - 1,07W
Ta dioda z grupy katalodowej 1W jest zdefiniowana jako:
Pmax 1,1W
If max 360mA
Uf max 3,6V
Takie dane podają zwykle sprzedawcy na allegro i już na początku widać że to sie kupy nie trzyma (P=U*I a więc 3,6V x 0,36A = 1,3W)
Jakby tego było mało strumień maksymalny dla mocy maksymalnej podawany jest przy założeniu że temeratura ZŁACZA (pólprzewodnikowego) jest 25stC !
A że skutecznośc świetlna zmniejsza sie wraz z temperaturą złaćza mozesz pomarzyć o katalogowych 110lm/W
Tak więc bez dalszego teoretyzowania obliczenia z proporcji są dość ryzykowne .
cyt.:"Obniżenie mocy diod ma na celu wydłużenie ich żywotności ale po dołożeniu diod moc cieplna będzie chyba podobna "Niekoniecznie . Najsłabszym (najgorętszym) miejscem jest styk obudowy z radiatorem i temperatura dość gwałtownie spada wraz z odległośćią od owego styku tak więc wiecej zimniejszych punktów przy tej samej sumarycznej mocy zapwni mniejszą temperaturę złacza a to jest najistotniejsze
cyt.:"Odnośnie oświetlenia też całej szerokości akwa czy taka belka umieszczona na środku da radę doświetlić szerokość 50 cm i jak wysoko najlepiej dać ją nad lustrem wody ,od tego będzie zależała wysokość pokrywy ."
No cóż - geometria
ale :
wprawdzie wiekszosć diod ma skuteczny kąt świecenia w granicach 120-140st lecz badane to jest w powietrzu.
Pozostaje uwzględnić załamanie w przejściu powietrze/woda oraz dłuższą odległość pokonywaną w wodzie przy krawędziach akwarium .
Z drugiej strony isnieje zjawisko odbicia od wewnętrznych powierzchni szyb .
Twoje założenie dot. zastosowania profila 16cm zamiast 10cm doskonale niweluje wyżej wymienione problemy (obok wysilenia temperaturowego) cyt.:"Teraz odnośnie doboru tych ful spectrum żeby jed dobrać to musiałbym chyba wiedzieć ile centymetrów kwadratowych da rade taka dioda oświetlić i jaką mocą a moc i ilość powierzchni zależy pewnie od wysokości i kółko się zamyka ."Nie potrzebnie tak daleko brniesz .
PO ustaleniu faktycznej mocy wypromieniowanej dobierasz odpowiednią liczbę diod a następnie ustalasz proporcje np FS : 6500k
Na koniec ustalasz siatkę dla montażu tych diod i umieszcasz je jak nabardziej symetrycznie w typowym wariancie .
Jeszce lepszym rozwiązaniem jest połaczenie róznych typów diod w gniazda/grupy i te dopiero rozkładasz równowmiernie - trochę bardziej skomplikowane i wydaje sie mało celowe w małych belkach ale idealnie likwiduje kolorowankę
cyt.:"odnośnie klosza na belce to jak on jest montowany do belki?na wcisk czy klejony?"
Nie bardzo wiem o jakim kloszu mówisz .
zaczynam podejrzewać że planujesz coś w ten deseń :
http://allegro.pl/profil-slim-pcv-do-ta ... 03691.htmljestem do tego sceptycznie nastawiony i przynajmniej na moje w tym zakresie doświadczenie raczej nie licz (może koledzy pomogą )
Moim ulubionym tworzywem jest blacha aluminiowa 2mm spinana ceownikiem aluminiowym - klosz/osłona przeźroczysta to poliwęglan albo 2mm albo 0,5mm
Dobrym (łatwym ) surowcem jest coś takiego :
http://allegro.pl/profil-led-aluminiowy ... 28091.html lub
http://allegro.pl/profil-led-aluminiowy ... 24493.html. Nie wiele sie to rózni od blachy ale łatwijsza konstrukcja