Poradnik dla początkujacych akwarystów

Awatar użytkownika
Dave
Aqua Rodzina
Aqua Rodzina
Posty: 2000
Rejestracja: 1 września 04, 12:26
Lokalizacja: okolice Płońska

Poradnik dla początkujacych akwarystów

Postautor: Dave » 18 lutego 05, 21:43

Poradnik ten powstał w celu zmniejszenia ilości pytań od początkujących akwarystów w rodzaju: „Dostałem akwarium, co mam zrobić?”. Niech doświadczeni akwaryści nie oburzają się że wielu spraw nawet nie ruszyłem, ale jest to zamierzone. Po prostu początkującym takie informacje są niepotrzebne. Poradnik ten miałem zamieścić za kilka tygodni, ale skoro ja uwinąłem się szybciej to mogę to już zamieścić, a część o budowie pokrywy zamieszczę później, gdy tylko Rama mi go przyśle. Cały projekt z wyjątkiem punktu V napisałem ja, więc z wszystkimi skargami i dodatkami proszę do mnie. Miłej lektury. Oczywiście w miarę rozwoju bedę ten temat uzupełniał o potrzebne informacje.

Poradnik dla początkujących
Każdy akwarysta zaczyna swoją przygodę w odmienny sposób. Jedni dostają akwaria w prezencie. Drudzy po wizycie w oceanarium chcą urządzić coś podobnego we własnym mieszkaniu. Jedni zakładają akwaria dla ozdoby. Tyle oto słów wstępu. Zaczynamy zakładać akwarium tropikalne słodkowodne.

I. Informacje
1. Miejsce i wybór akwarium.
Nad wyborem rodzaju akwarium należy się długo zastanowić, gdyż późniejsza zmiana rodzaju akwarium dużo kosztuje. Dzieli się je głownie na środowiska: wielogatunkowe, środowiskowe. W wielogatunkowym stara się uzyskać pełną harmonię między zwierzętami i roślinami pochodzącymi z rożnych zakątków świata. To akwarium jest łatwiejsze w utrzymaniu, ale tylko dlatego, ze uzyskuje się w nim standardowe warunki odpowiadające wszystkim łatwym w hodowli gatunkom. Można w nim hodować jedynie gatunki odpowiadające sobie w wymaganiach dotyczących składu chemicznego wody. Natomiast w środowiskowym akwarysta stara się wiernie odtworzyć warunki życia ryb żyjących w konkretnych miejscach. Są trudne w utrzymaniu, bo trzeba regularnie sprawdzać skład wody, głównie pod względem ph i twardości. Ryby muszą pochodzić z jednego miejsca. Niektórzy wybierają też środowiskowe rośliny ale nie jest to konieczne. Główne rodzaje akwarii środowiskowych to środowiska jezior Malawi i Tanganika, Czarne Wody Amazonki i najmniej popularna Azja Poludniowe-Wschodnia.
Akwarium musi stać w miejscu starannie zakrytym od okna i i innych źródeł światła (oczywiście po za światłem z pokrywy). Jeśli tego się nie zrobi to prawdopodobna jest plaga glonów.
2. Wybór podłoża i dekoracji.
Najlepszym podłożem dla rozwoju roślin jest drobny żwir. Jest bardzo przewiewny a rośliny mogą się dobrze w nim ukorzenić. Drobny żwir to taki o granulacji 2-4 mm. Jest najlepszy w większości przypadków. Średnio gruby to taki o granulacji 4-6 mm. Rośliny się w nim gorzej ukorzeniają , ale jest bardziej przewiewny i łatwiej jest go utrzymać w czystości. Gruby nadaje się głównie do akwarii z złotymi rybkami, bo one bardzo lubią rozkopywać podłoże, a z gruby żwir jest dla nich za ciężki i za duży. Niestety rośliny go nie cierpią. Jednie anubiasy, jakoś sobie z nim radzą, bo maja twarde kłącze. Inna historia jest z piaskiem. Używa się go głównie w przypadku agresywnych pielegnic (np. pyszczaków), bo ryby bez problemu w nim kopia i szukają pożywienia. Niestety rośliny w nim gniją, bo często pojawiają się w nim strefy beztlenowe (śmiercionośne dla korzeni). Może na to zaradzić zabieg „dziurawienia” piasku słomka, by i tam dostał się tlen. Innym rozwiązaniem jest wpuszczenie kilkunastu ślimaków- koniecznie świderków. Podobnie, jak piasek należy traktować grys koralowy (uwaga alkalizuję wodę). Konieczny do akwarii morskich i bardzo pożądany w akwariach Malawi i Tanganiki. Niestety to podłoże dla wybrańców, bo jest bbardzo drogie..
Elementy dekoracyjne dzielą się na 3 rodzaje:
-kamienie, świetnie wyglądają zbudowane z nich groty. Konieczne w akwariach środowiskowych Tanganiki i Malawi. Trzeba tylko sprawdzić, czy nie zawierają wapnia. Można się o tym przekonać polewając kamień octem lub innym słabym kwasem. Kamień, które będzie się pienił nadaje się tylko do akwarii z Tanganiką i Malawi.
-korzenie- bardzo pożądany element akwarii holenderskich i „Czarnych Wód”. Zakwasza nieco wodę i dodaje do wody garbniki. Przed włożeniem go do akwarium musi kilka dni leżeć w ciepłej wodzie. Potem trzeba go starannie wyszorować, a później „ugotować” w wodzie z dodatkiem soli. Potem musi się wymoczyć w wodzie prze pewien czas (aby rozpuścić pozostałości soli). Łupiny orzecha kokosowego przygotowuje się w taki sam sposób.
II Wybór roślin i ryb akwariowych
1. Wybór i sadzenie roślin (jak sadzić, w ktorym miejscu, jak rozmnażać)
Wybór roślin jest ogromny. Tak duży, ze często nie łatwo jest się zdecydować na konkretny gatunek, a nawet na konkretnego osobnika. Przy wyborze roślin należy opierać się na kilku zasadach:
a) wybiera się tylko osobniki kompletnie nie pokryte glonami
b) rośliny nie mogą mieć żadnych dziur w blaszce liściowej
c) gdy kupujemy rośliny w sadzonkach (nadwódka trójkwiatowa, nadwódka wielonasienna) wybieramy sadzonki tylko o dobrze wykształconych korzeniach. Jeśli sadzonka ich nie będzie mieć to nie da się jej zasadzić i trzeba czekać ok. miesiąc (roślina musi wtedy pływać po powierzchni wody), aż z kolanek na łodydze wyrosną korzenie.
d) Nie kupuje się roślin, których nie potrafi się zidentyfikować, bo możemy trafić na gatunek zbyt bardzo wrażliwy, jak na nasze akwarium.
e) Rośliny kupuje się tylko w sklepach, w których one rosną w podłożu. Te pływające po powierzchni bardzo powolnie aklimatyzują się do nowych warunków.
Najlepsze informacje na temat roślin znajdziecie na stronie http://www.holenderskie.aip.pl/ . Szukajcie na początek informacji o popularnych roślinach z rodzai: Hygrophila, Microsorium, Vallisneria, Echindorus, Anubias.
Rośliny sadzi się według 2 zasad:
a) Duże rośliny sadzi się z tyłu i bo bokach zbiornika, a małe na froncie. Optycznie powiększa to akwarium.
b) Korzenie roślin powinny być nie widoczne, ale miejsce, z którego wyrastają korzenie z łodygi powinno lekko widać.
Rozmnażanie roślin jest znacznie prostsze, niż ryb. Większość roślin poprawnie oświetlonych i nawożonych same rozmnożą się bezpłciowo. Rozmnażanie takie to np. (cytuję z książki Petera W. Scotta pt. „Wszystko o Akwarium):
a) Odnóżki – Niektóre rośliny np. nurzańce, wypuszczają odnóżki wychodzące z podłoża, podczas gdy odnózki innych (np. kryptokoryny i żabienice) rosną pod jego powierzchnią. Na końcu każdej odnóżki wyrasata nowa roślinka. Niektóre żabienice wypuszczają krótsze odrośla, zwane rozłogami, z których również wyrastają młode roślinki.
b) Sadzonki – Większość roślin akwariowych rozmnaża się poprzez sadzonki, tzn. przez ukorzenienie obciętego końca łodygi. Obcina się odcinek o długości ok. 30 cm, uważając, aby nie zmiażdżyć przy tym łodygi. Większość roślin ukorzenia się, jeśli sadzonkę, pozostawimy pływającą albo obciążoną umieścimy na dnie. Korzenie wyrastają przeważnie z kolanek na łodydze, ale u niektórych gatunków mogą wyrastać z dowolnego punktu na łodydze. W postaci sadzonek kupujemy najczęściej rośliny takie, jak: bakopa karolińska, wywłócznik, kamoba, moczarka argentyńska, nadwódki itp.
c) Kłącza – Wiele roślin wodnych posiada specjalny rodzaj organów zwany kłączami, a wyglądającymi, jak korzenie spichrzowe. Kłącza składają się z podziemnych łodyg i wyrastających z nich korzeni; poznać je można po drobnych łuskach i pączkach na powierzchni. Można je ciąć na plastry; każdy z nich zakorzeni się i wykiełkuję w nową roślinę.
d) Rozsady – Niektóre z popularnych roślin wytwarzają rozsady – małe roślinki wyrastające w różnych częściach ciała rośliny macierzystej. U żabienic młode roślinki wyrastają z kolanek na łodydze. Odpadają same i wypływają na powierzchnię wody, można je tez oderwać i posadzić.
2. Wybór ryb (jakie ryby z jakimi, ilość ryb itd)
Najlepiej o wyborze własnej obsady zdecydować samemu. Przy wyborze osobników wybranych gatunków należy się kierować tymi zasadami:
a)ryby muszą pływać płynnie i naturalnie, bez nienaturalnego rozpościerania lub kurczenia płetw
b)wybieramy tylko ryby bez uszkodzeń mechanicznych.
c) Oczy ryb muszą być błyszczące, matowe oczy mogą być pierwszą oznaką silnego osłabienia.
d) Jeśli kupujemy pielęgnice, to kupujmy stadko młodych ryb, tak, aby mogła dobrać się para. Kupujemy ryby rożnej wielkości, aby zwiększyć różnorodność płci. Najlepiej kupujmy jedną największa rybkę (samca) i dwie średnie (samce lub samice) i ze 3 małe (najprawdopodobniej samice).
e) Stadne ryby kupujemy stadne, a samotniki pojedynczo (np. labeo)
f) Jeśli ryba posiada łuski to musi mieć je wszystkie, bez żadnych braków pozostałych po walkach.
g)Przy wpuszczaniu ryb nalezy odczekac 15 min po polozeniu woreczka z rybami na powierzchni akwarium, by temperatura mogla sie wyrownac.
III. Sprzęt.
1. Ogrzewanie akwarium (podział grzałki, jaka moc itd)
Ogrzewaniem akwarium prawie zawsze zajmuje się zwykła grzałka prętowa. Grzałki dzieli się na 3 rodzaje:
a)Zwykła, prętowa – jest bardzo tania, ale niestety nie jest w stanie sama utrzymać właściwej temperatury. Można do niej podpiąć zewnętrzny termostat, który będzie utrzymywać stałą temperaturę
b) prętowa z termostatem – patrz wyżej. Jedyną różnicą jest cena i to, ze ta grzałka ma sama w sobie wbudowany termostat
c)kabel grzejny – bardzo rzadko używany sposób ogrzewania. Jest, podobny do zwykłej grzałki tylko zakopuje się go w żwirze. Szkodzi to roślinom, i stwarza niebezpieczeństwo porażenia prądem. Stanowczo go odradzam.
Moc grzałki należy wybierać na podstawie temperatury domu, pożądanej temperatury wody i wielkości akwarium. Czym większa grzałka z termostatem tym lepiej, bo będzie szybciej robić korektę temperatury. Na opakowaniach grzałek bez termostatów są tabelki przedstawiający odpowiednią moc grzałki. Każda firma podaje inną tabelkę, więc żadnej nie przytoczę. Proponuję wszystkim grzałkę z termostatem, gdyż nie jest taka droga, a pomoc w utrzymywaniu temperatury w tropikalnym akwarium nieoceniona.
GRZAŁKA MUSI BYĂ� CAŁA ZANURZONA W WODZIE!!!
2. Oświetlenie- Poziomy oświetlenia.
Wiadomo, ze im silniejsze oświetlenie tym lepiej rośnie większość roślin. Dużą ilość światła lubią rośliny z rodzai, Valisneria, Hygrophilia, Echindorus. Rośliny te rosną dobrze tez w gorszych warunkach, ale różnica prędkości wzrostu jest wyraźnie widoczna. Zacienione akwaria wola natomiast rośliny z rodzai Anubias, Cryptocoryna. Wyróżnia się takie intensywności oświetlenia:
a)0-0.2 l/W* =oświetlenie słabe
b)0.2-0.4 l/W* =oświetlenie slabe-srednie
c)0.4-0.5 l/W* =oświetlenie optymalne-dobre
d)0.5-0.6 l/W* =oświetlenie silne
e)0.6-w górę l/W* = oświetlenie bardzo silne
Bardzo pomocny w wyborze oświetlenia jest program „Kalkulator Oświetlenia”. Podaje się w nim kilka informacji (np. wielkość akwarium, rośliny, jakie chce się hodować), a on poda ilosść oświetlenia w Watach. Znajduje się na stronie: http://www.holenderskie.aip.pl/.
- Modele świetlówek:
Podaje ty tylko kilka przykładów popularniejszych świetlówek
a)Osram Flora - nie daje żadnych specjalnych efektów, rośliny rosną tylko ciut lepiej niż w przypadku standardowej świetlówki przemysłowej. Za to przeszkadza w życiu glonom, którym odpowiada światło przemysłowe
b)Philips Aquarelle - Najprawdopodobniej najbardziej popularna świetlówka. Jest bardzo tania, a naprawdę doskonale podkreśla kolory neonów, pielegnic i innych barwnych ryb. Zawsze należy dawać ja , jako przednia świetlówkę. Daje biało-delikatnie niebieski światło.
c) Hagen Flora Glo - droga, ale świetna świetlówka wspomagająca rozwój roślin. Doskonale nadaje się do akwarii holenderskich. Daje delikatnie czerwone światło.
d)Hagen Life Glo- chyba najdroższa świetlówka na rynku. Działa podobnie, jak Aquarelle tylko jest w tym lepsza. Niestety jest to model dla wybrańców z powodu bardzo wysokiej ceny.
e)Philips Daylight - patrz Osram Flora
f)Hagen Marine Glo) - Droga świetlówka. Daje światło niebieskie, które bardzo sprzyja rozwojowi glonów, ale także i roślin ozdobnych. Sprawdza się najlepiej w akwariach mających przypominać morskie.
Wielu innych świetlówek nie opisałem powodu braku własnych doświadczeń z innymi pozycjami.
- Propozycje wyboru świetlówek:
akwarium 200 l holenderskie(3x30W):
a)pierwsza świetlówka Aquarelle, druga Life Glo, druga Flora Glo
b)1-Life Glo, 2- Hagen Flora Glo, 3- Hagen Flora Glo.

akwarium 60 l, ogólne z średnią ilością roślin:
a)1-Aquarelle 15 W, 2-Daylight 15W
Mógłbym ich napisać więcej, ale nie ma takiej potrzeby. Jeśli ktoś chce mieć ładne ryby i ładne rośliny to daje na przód Aquarelle, a na tył Florę Glo, a jeśli bardziej zależy na samych rybkach to Aquarelle i Life Glo. Dla tych, którzy naprawdę nie mogą się zdecydować jest forum, na którym z chęcią pomożemy.
- Barwy światła
Barwy czerwone i żółte (ciepłe) sprzyjają rozwojowi roślina w poziomie (rozłożystość), a barwa niebieska (zimna) sprzyja rozwojowi roślin w pionie (wysokość). Dlatego warto łączyć świetlówki rożnych barw np. Aquarelle z Hagen Flora Glo lub Marine Glo z Hagen Flora Glo.
2. Nawożenie roślin (preparaty do nawozu, CO2, bimbrownia)
Aby cieszyć się dobrym wzrostem roślin, oprócz oświetlenia i usuwania starych liści należy zapewnić im także nawożenie nawozami lub/i dwutlenkiem węgla (CO2). Nawozy muszą być koniecznie do użytku akwaryjnego, natomiast źródła Co2 można zrobić z prostych produktów lub kupić butle niskociśnieniowe.
a)nawozy należy podawać, jak najczęściej, w jak najmniejszych dawkach tak, aby rośliny mogły na bieżącą spalać mikroelementy. Jeśli pozostania reszta to bardzo prawdopodobna staje się plaga glonów.
- Planta Gainer Classic – Jeden z najlepszych nawozów. Jest drogi, bo kosztuje, aż 25 zł, ale starcza na baaaarrrddzzo długo.
- Tetra Planta Min- średniej jakości nawozów znacznie ustępujący poprzednikowi. Nie jest tez o wiele tańszy. Jest, wręcz śmiesznie zagęszczony, bo trzeba go dawkować średnio dziesięć razy więcej, niż konkurencje.
- Planta Gainer Ferrero – nawóz żelazowy, wspomaga produkcję nowych liści i wzmaga działanie już istniejących, gdyż zawiera żelazo, które jest odpowiedzialne za „trzymanie się” komórek i za proces fotosyntezy. Bardzo przydatny dodatek do innych nawozów.
- Tropical Aqua Plant –średniej, jakości nawóz, ale znacznie bardziej ekonomiczny o produktu Tetry
- Tropical Aqua Plant „B” – preparat bardzo podobny do poprzednika. Różni się jedynie tym, ze nie zawiera azotu i fosforu, co znacznie redukuje niebezpieczeństwo pojawienia się glonów, gdyż wykorzystują one nadwyżki tych substancji. Dobry wybór w akwariach z duża obsadą, ba w odchodach rybich jest wystarczająca ilość azotu i fosforu.
- Tropical Ferrero Activ – podobny do Planta Gainer Ferrero, skład ich jest prawie identyczny, tylko dostępny jest w mniejszym opakowaniu.
Można też kupić tabletki wkładane między korzenie roślin.
Dla początkujących jedynym sposobem podawania CO2 jest bimbrownia (jak ją zrobić pisze w temacie V-3). Jest to urządzenie, w którym podczas prostych reakcji rozkładu cukru przez drożdże wydostaje się dwutlenek węgla, który może być wpuszczany do akwarium. Produktem ubocznym urządzenia jest produkcja czystego alkoholu.
3. Filtrowanie i napowierzanie:
FILTRY MUSZĄ DZIALAC 24 H/DOBĂ�
- filtr powietrzny – podłączana do pompki rurka zakończona gąbką. Bąbelki wywołują ruch wody i wymuszają jej przepływ przez gąbkę, która zatrzymuje zabrudzenia mechaniczne. Nie polecam, nadaję się za to wspaniale do akwarii z narybkiem. – od 15 do 25 zł
- filtr wewnętrzny – filtr wyposażony we własną pompę. Świetna wydajność połączona z małą ceną. Ale ma też pewne wady np. zajmuje miejsce w akwarium i dość słabo napowietrza (natlenia) wodę. Polecany dla początkujących - ceny bardzo rozbieżne od 15 zł (fan mini) do ok. 100 zł. Nie będę polecał modeli, bo nie wszystkie będą wszędzie dostępne, ale myślę, że odpowiedni będzie fan 1 lub 2. W przypadku mniejszych filtrów konieczne jest zamontowanie znacznie większej ganki. Ta zwarta w zestawie zatyka się w ciągu 2 dni.
- Filtr kaskadowy – świetny wybór. Dobrze napowietrza i czyści wodę, można stosować wkłady inne, niż gąbka, co przydaje się bardziej doświadczonym akwarystom. Deszczownica spisuje się świetnie do napowietrzania wody. Podwiesza się go na bocznej szybie. Najbardziej popularne są kaskady z serii FZN.
- Filtr zewnętrzny - najlepszy i najdroższy filtr. Kładzie się go obok akwarium, a wodę pobiera za pomocą dużej grubej rurki. Ma duża powierzchnie filtracyjną i biologiczną. Ma kilka komór.
Filtry dzieli się też na mechaniczne i biologiczne:
- biologiczne służą do oczyszczania wody z substancji trujących powstałych na bazie azotu, zawartego odchodach i resztkach jedzenia. W filtrach tego typu bakterie nitryfikacyjne osiedlają się w porowatej strukturze wkładów filtracyjnych i zmieniają złożone, szkodliwe związki w prostsze, które nie szkodzą tak rybom. Biologiczne filtry to głównie filtry kubełkowe i kaskadowe. Stosuje się w nich wkłady o, jak największej powierzchni: włókna ceramiczne, keramzyt, bioballe, żwirek amonowy. Łyżeczka zeolitu ma powierzchnie dwóch boisk piłkarskich, więc bakterie maja się na czym osiedlić.
- Mechaniczne zbierają zabrudzenia mechaniczne (odchody, resztki pokarmów, szczątki roślin) i w filtrze je powoli rozkładają. Wkłady do tych filtrów to najczęściej gąbka.

Napowietrzacz (brzęczyk, pompka) – pompa tłocząca powietrze przez wąski wężyk zakończony kamieniem powietrznym (rozdziela duże bąble na setki malutkich) do akwarium. Wywołany w ten sposób ruch wody zwiększa kontakt wody z powietrzem i w ten sposób natlenia ją. Stosuję się głownie to, w przypadku ryb bardzo wrażliwych na niedotlenienia wody. Nie jest konieczny. Cena od 25 zł

IV. Pielęgnacja akwarium.
1. Codzienne obowiązki akwarysty.
Codziennie:
a) rano
- włącznie oświetlenia
-sprawdzenie funkcjonowania urządzeń technicznych
-krótka obserwacja ryb, mająca na celu sprawdzenie stanu ich zdrowia
-karmienie-karmienie
b)w czasie dnia
-karmienie
c)wieczorem
-co najmniej godzinę przed gaszeniem światła - karmienie
-zebranie ewentualnych resztek pokarmów
-wyłączenie oświetlenia
2. Karmienie ryb (jaki pokarm, jak często karmić ryby itd)
Odpowiednie karmienie jest rzeczą trudniejszą, niż się wydaje. Główną zasadą jest, ta, która mówi o urozmaicaniu diety podawaniu pokarmów mięsnych drapieżcom i roślinnych rybom-jaroszom. Podstawowe rodzaje pokarmów sztucznych to:
-płatki – można je podawać rybom o różnej wielkości. Pływają najpierw po wodzie, a potem powoli toną. Są to najczęściej stosowane pokarmy. Można je długo przechowywać, są tanie i można wybrać specjalny rodzaj dla bardziej wymagających ryb. W Polsce najczęściej stosowane są produkty Tropicala (tani i dobry), Tetry (dość drogie i bardzo dobre) i Hagena (super drogie, super dobre)
-granulki – są przede wszystkim przeznaczone dla dużych ryb. Szybko toną.
-tabletki – lubiane najbardziej przez zbrojnikowate i kirysowate. Można je przykleić też do szyb, by mogły je zjadać ryby ze wszystkich poziomów.

Pokarmy domowe to głownie warzywa: sałata, marchew i owoce: arbuz, jabłko. Przepisy na ich przyrządzanie znajdują się na stronie „Akwarystyczna Książka Kucharska” – www.akk.prv.pl

W miarę możliwości trzeba dawać rybkom tez pokarmy typowo mięsne, czyli mrożonki i pokarmy żywe. Mrożonki przed podaniem trzeb rozmrozić, na powietrzu, a potem przefiltrować przez gęstą gazę to, a co zostanie na gazie mnożna podawać rybom. Najlepsze mrożonki to te z wodzienia i oczlika. Pokarmy żywe kupuje się w sklepach zoologicznych i trzyma w lodówkach (nie z w zamrażalnikach). Wlewa się je najczęściej razem z wodą do akwarium, ale lepiej jest tą wodę przelać przez sito, aby żarcie zostało na sitku. Najlepszy z nich jest wodzień, a najgorszą czerwona ochotka i rureczniki, gdyż przenoszą wiele toksyn i chorób.

RYBY NALEŻY KARMIĂ� 3 LUB 4 RAZY DZIENNIE W MAŁYCH DAWKACH.

3. Zabiegi pielęgnacyjne
W miarę potrzeby:
-przycinanie roślin
-usuwanie zgniłych lub chorych liści
-odmulanie
-czyszczenia szyb skrobakiem
-oczyszczanie zapchanych wlotów do filtrów
Co tydzień:
-wymiana 25-30% objętości wody (w małych akwariach częściej). Woda powinna być odstała 24h.
Co 3 tygodnie
-wymiana 25-30% objętości wody (w małych akwariach częściej)
-gruntowne czyszczenie dna odmulaczem
-czyszczenie wkładów filtrów w wodzie zlanej z akwarium.
2. Robimy oświetlenie.
3. Własna bimbrownia.[/b]
JAK TO ZROBI�?
Bardzo prosto. Potrzebne są 2 butelki, jadna ok 1,5 litra druga 0,5 litra, rurka taka jak do napiwietrzacza i jakis dyfuzor(w moim przypadku dałem zwykła kostke do napiwietrzania ale nie jest to najlepsze rozwiazanie gdyż co2 nie rozpszcza sie całkowicie wodzie)
JAK TO POSKŁADAĂ�
z butelek odkręcamy zakrętki.W jednej (tej od butelki 1,5 litra) robimy jedną dziurke takiej srednicy co by wężyk wchodził ale nie był za lużno w drugiej zakretce od butelko mniejszej robimy 2 takie same dziury jak w pierwszej butelce.Po zrobieniu dziur wkładamy do nich węzyki.Z duzej butelki idzie jeden węzyk do małej butelki a z niej wychodzi drugi wezyk do dyfuzora.teraz trzeba uszczelnic wejscia rurek do butelek.Powinno sie to zrobic silikonem akwarystycznym. Ja zrobiłem to silikonem sanitarnym a wszytko oblałem kropelką Zestaw po wyschnieciu jest gotowy do uzycia!!!!
ZACIER
składniki:
-ciepła przegotowana woda(nie wrzątek ale można go schłodzić zimna wodą tak żeby był w miarę ciepły),
-cukier ,
- drożdże.

wlewamy do większej butelki wode (mniej niz połowe) dosypujemy cukru i wżycamy po kawałku drożdze mieszamy to i po pół godzinie powinna sie zacząc reakcja i wytważanie co2

WAŻNE
Do małej butelki nalewamy zimnej wody do około połowy rurka z zacieru powinna być pod woda a ta która idzie do dyfuzora powinna zbierać gaz z nad powierzchni wody. Po mniej więcej półgodzinie zobaczycie ze z rurki od dyfuzora wychodzą bąble i to jest właśnie upragniony CO2.


Podziękowania ślę dla:
-Chmielu0000 – za opis budowy bimbrowni.

[ Dodano: 2006-01-02, 21:30 ]
Przeczytałem, ten tekst znowu i doszłem do wnisku, ze jest wciąż niesamowicie ubogi. Zapraszam wszystkich do współpracy. Jeśli na czymś się świetnie znasz to napisz o tym artykuł i wyślij mi go na priva lub davedave1@wp.pl . Jeśli uznam, że jest wystarczająco dobry to go zamieszczę, oczywiście z podpisem i podziękowaniem.
Na początek oto moje proponowane tematy do artów:
-informacje o biotopach i przygotowaniu wystroju do nich
-recenzje świetlówek (wystarczy jedna na osobę)
-recenzje filtrów
.
Ostatnio zmieniony 27 września 15, 08:00 przez Dave, łącznie zmieniany 8 razy.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 11 gości